به مناسبت هفته میراث فرهنگی وروز جهانی موزه ها مدیرکل، معاونین ومسئولین نمایندگی های این اداره کل در شهرستانها با نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد ديدار داشتند.

در این نشست بهرام رضایی گزارشی از فعالیتهای این اداره کل را به طور اجمال بيان داشت :

وي ضمن برشماري تعداد 1389 اثر مرمتي در استان تاكنون در سال 1390  به مرمت بيش از 220 اثر مذهبي _ تاريخي  در استان اشاره نمود كه هزينه اي بالغ بر 5 ميليارد ريال  به صورت وام بلاعوض را در برداشته است.

طرح خانه‌هاي مشاركتي نيز از رشد چشمگيري برخوردار بوده است به طوري كه  رضايي در ادامه صحبت‌هایشان به بيش از  74 خانه مشاركتي با اعتباري بالغ بر یک میلیارد ویکصد میلیون تومان اشاره نمودند كه اين رقم در كل كشور بي سابقه بوده است.  

در این دیدار امام جمعه یزد ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها به نقش این اداره کل در سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت:

رسالت ما در گردشگری با توجه به پتانسيل هاي بالاي جاذبه هاي تاريخي – طبيعي اين استان علاوه بر جذب بالاي گردشگر، انتقال فرهنگ و سنت هاي گذشته است كه امري خطير تلقي مي گردد و اين اداره به عنوان متولي امر به عنوان مهمترين نقش را در انتقال اين رسالت بزرگ ايفا مي نمايد.

آیت ا... ناصری خطاب به مسئولین گردشگری افزود:سعی کنیدبا نصب تابلوهای پند آموز از اسلام در مسیر گردشگران و نیز دستوراتی که اسلام در خصوص نوعدوستی، مهمان نوازی و... يك توريست را با دين اسلام آشنا سازيم.

وی در ادامه  علاوه بر پاسداشت فرهنگ گذشتگان در فضاي موزه‌ها بيان داشتند كه افتخار من به اين است كه اولین کسی بودم که دراستان یزد موزه را راه اندازی نمودم..

آیت ا... ناصری نيز در اين ديدار علاوه بر گسترش صنايع دستي، به رونق بازار كار و اشتغال زايي صنعت گران اشاره داشتند كه انشاءا... با حمايت اين اداره بعضي از حِرف و صنايعي كه امروزه به فراموشي سپرده شده بار ديگر احيا  گردد.

حفظ بافت تاريخي نيز از ديگر مقوله هايي بود كه امام جمعه یزد بدان تأكيد داشتند و بيان داشتند: باتوجه به گستردگي بافت تاريخي، بعضي از بناهايي كه فاقد ارزش تاريخي هستند، مهمترين ضربه را برپيكره اين بافت زده‌اند.

دراين امر علاوه بر ميراث فرهنگي، عزم و همكاري سازمانها و ارگانهاي ديگر خصوصاً شهرداريها و شوراي شهر را مي طلبد تا علاوه بر تسهيل حال ساكنان داخل بافت، آنها را ترغيب به احداث و مرمت نمايند.  

درپايان بهرام رضايي با اشاره به تصويب طرح تفصيلي و استفاده كارشناسان مجرب ايجاد پويايي و روح زندگي را در بافت تاريخي عنوان كرد و بيان داشت تا بزودي شاهد رونق احياء و حيات اجتماعي در بافت تاريخي خواهيم بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا